بازاريابي عصبي به طراحي محصولات بهتر کمک ميکند. در طراحي محصولات چه نکاتي را لحاظ کنيم تا بيشتر مورد استقبال قرار گيرد؟ اولين نکته آن است که تا جاي ممکن از دام جديد و متفاوت بودن بپرهيزيد! نوآوري بايد بسيار متعادل و به اندازه به کار گرفته شود!
مغز طوري ساخته شده که بلافاصله نسبت به محصولات عجيب و نامرسوم واکنش نشان ميدهد و از اين موارد استقبال ميکند. بسياري از «تحقيقات بازار» درباره محصولات جديد به همين دليل شکست ميخورد.
اگر ميخواهيد نوشابه گازدار جديدي با طعم شکلات توليد کنيد شايد نتايج تحقيقات بازار نشان دهد که اين محصول به شدت جذاب و مورد توجه است.ولي مشتري فقط يک بار براي جديد بودن اين محصول حاضر است آن را بيازمايد. اين موضوع نشان نميدهد که او خريدار هميشگي اين نوشابه خواهد بود.
در ايران شرکتهاي توليدکننده خوراکي بارها اين موضوع را آزمودهاند. يکي از اين شرکتها با تقليد از يک مدل خارجي، بستني تند با طعم فلفل توليد کرد. اين بستني به خاطر جديد بودن مورد استقبال زيادي قرار گرفت، ولي اين ذوق و شوق اوليه به سرعت از بين رفت. افراد بعد از آزمودن يک محصول جديد اگر رضايت خارقالعادهاي از آن نداشته باشند، پس از مدت کوتاهي خريد محصول جديد را متوقف کرده و به عادتهاي قبلي خود برميگردند.
درست است که جديد بودن باعث جلب توجه ميشود، ولي آشنا بودن محصول باعث احساس آرامش و راحتي ميشود. اغلب مشتريان دوست دارند همواره همان محصولات آشنا و قديمي را تهيه کنند. البته هر محصول جديد و متفاوتي ميتواند در بازار به موفقيتهاي بزرگ برسد، ولي اين کار معمولا توسط کسبوکارهاي کوچک قابل انجام نيست.
برندهاي بزرگ با برنامهريزي و برندسازي طولاني مدت ميتوانند به تدريج سليقه مخاطبان را تغيير دهند و محصولي جديد و متفاوت را به مرور زمان تبديل به محصولي آشنا سازند.
تحقيقات جالبي که «اثر گُلدي لاک» نام گرفته مشخص ميکند که نوآوري چه نقشي در سه پارامتر اصلي موفقيت محصول دارد. اين سه پارامتر «جلب توجه، يادآوري و علاقه» هستند. محصولاتي که بسيار نوآورانه هستند شايد در جلب توجه موفق باشند، ولي در تثبيت محصول در ذهن و ايجاد علاقه خيلي موفق نيستند. محصولاتي که نوآوري بسيار کمي دارند نيز موفق نميشوند؛ زيرا در جلب توجه شکست ميخورند.
بنابراين نوآوري متعادل و به اندازه در موفقيت محصولات نقشي کليدي دارد. محصولات ما نبايد آنقدر متفاوت باشد که نتوان به محصولات موجود ربط داد. همچنين نبايد آنقدر تکراري و مشابه محصولات موجود باشد که هيچ توجهي را به خود جلب نکند.
نويسنده: ژان بقوسيان
منبع: سايت modiresabz.com
درباره این سایت