با وجود اينکه در عصر ديجيتال زندگي ميکنيم، همچنان چالشهاي زيادي براي وبسايتهاي فروشگاهي وجود دارد. رقابت بين ميليونها محصول بسيار شديد است. در اين ميان ابزاري قدرتمند وجود دارد (گوگل) که کاربران به راحتي با جستجو در آن ميتوانند قيمتها و مشخصات محصولات را بررسي کنند و بهترين گزينه خريد را انتخاب کنند و تصميم بگيرند قبل از ورود به سايت شما چه چيزي بخرند. حال با توسعه و رشدي که امروزه ديجيتال مارکتينگ داشته، اين 13 استراتژي در ديجيتال مارکتينگ بسيار اهميت دارند تا شما هم بتوانيد با اجراي اين موارد، سهمي از 2.8 ترليون دلار سالانه اين بازار داشته باشيد.
کاربران و خريداران دوست دارند که تقريبا به هر نوع اطلاعات در هر زماني دسترسي داشته باشند؛ چرا که جنبه بصري محصول روي خريداران بسيار اثرگذار است. استفاده از تصاوير با جزئيات دقيق به شما کمک ميکند محصولات شما را بدون دردسر و خيلي سريع ببينند و شايد بدون مطالعه توضيحات، اقدام به خريد کنند. ميتوانيد براي تصاوير خود قابليت بزرگنمايي بگذاريد يا امکان نماي 360 درجه براي محصولات فراهم کنيد. بررسيهاي انجام شده نشان داده که قرار دادن تصاوير سه بعدي ميتواند فروش را 25 تا 30 درصد افزايش دهد.
اگرچه همه محصولات نيازي به ويديو ندارند اما ميتوانيد کاربرد آن را در قالب يک ويديو منتشر کنيد. بنا بر گزارش HubSpot، بودن ويديو براي محصول حدود 81 درصد از خريداران را مجاب ميکند که اقدام به خريد کنند. اگر بتوانيد براي محصول خود يک ويديو آماده کنيد و جزئياتش را کامل توضيح دهيد، خريداران به درستي تصميم ميگيرند و با اطمينان بيشتري خريد ميکنند.
هوش مصنوعي ميتواند تاثير قابلتوجهي در فروش اينترنتي شما بگذارد. با هوش مصنوعي ميتوانيد اطلاعات و رفتارهاي کاربران را جمعآوري کنيد و واکنشهاي مشتريان را ثبت کنيد. سپس معيارهاي نرخ تبديل، نرخ مشارکت و خيلي موارد ديگر را مورد بررسي قرار دهيد. با اين اطلاعات ميتوانيد عملکرد سايت را بهبود دهيد و کاربران را به خريداران وفادار تبديل کنيد. هر چقدر کاربران در سايت شما احساس بهتري داشته باشند و تجربه خوبي کنند، احتمال بازگشت آنها بالا ميرود و نظرات مثبت براي سايت بيشتر خواهد شد.
هوش مصنوعي ميتواند به شما بگويد که بازديدکنندگان چه محصولاتي را بيشتر ميخواهند و بر اساس اين اطلاعات، محصول موردنظر کاربر را برايشان نمايش دهيد. همچنين از هوش مصنوعي ميتوانيد در جهت توسعه بخش پشتيباني استفاده کنيد و يک تجربه شيرين را براي مشتريان خود از زمان خريد تا تحويل رقم بزنيد.
وقتي محصولات در سايت، بيشتر و بيشتر ميشوند، به يک پيشرفته نياز پيدا خواهيد کرد. هيچکس وقت ندارد تک تک محصولات سايت را ببيند و از بين آنها انتخاب کند بلکه شما بايد شرايط را فراهم کنيد تا کاربر بتواند با سرعت و دقت بالا، به محصول موردنظر خود برسد. طبق گزارشات bigcommerce.com حدود 42 درصد از سايتهاي فروشگاهي از پيشرفته استفاده نميکنند، پس با افزودن اين قابليت ميتوانيد نرخ تبديل و فروش را افزايش دهيد و خريد براي کاربران راحتتر کنيد.
اين مورد هم يک هوش مصنوعي است؛ اما استراتژي خودش را دارد. پاسخگويي درست و دقيق به سوالات، احتمال خريد را افزايش ميدهد و خريد را آسانتر ميکند. دليلش اين است که شما براي سوال خريدار فورا پاسخي در جهت رفع آن ميدهيد و آنها نيز مسير خريد را ادامه ميدهند؛ بنابراين پاسخهايي که رباتها ميدهند بسيار اهميت دارد چون ميتواند مسير خريد را تغيير دهد. توجه داشته باشيد که با اين رباتهاي کوچکِ پاسخگو ميتوانيد طوري پاسخدهي کنيد که خريداران حس کنند طرف مقابل يک انسان است.
يکي از دلايلي که سبد خريد، توسط خريداران رها مي شود، گزينههاي کم يا نامناسب در ارسال محصول است. 45 درصد از خريداران آنلاين، هنگامي که با گزينههاي نامناسب ارسال کالا مواجه ميشوند، سبد خريد را رها ميکنند. توقع برخي کاربران اين است که بعد از پرداخت وجه، محصول بايد خيلي سريع به دستشان برسد يا اينکه انتخاب کنند محصول کمي ديرتر به دستشان برسد و در مقابل هزينه کمتري را پرداخت کنند؛ بنابراين هدف شما فقط فروش محصول نيست و بايد راههاي ارسال محصول را هم در حالتهاي متنوع قرار دهيد؛ بنابراين گزينههاي متنوعي را براي ارسال قرار دهيد تا خريدار انتخابهاي بيشتري براي تحويل داشته باشد.
همانطور که در بالا اشاره کرديم، تعداد زيادي از کاربران در مواجهه با منطبق نبودن گزينههاي ارسال با شرايط خودشان، سبد خريد را رها ميکنند. 69 درصد از موارد براي زماني است که هزينههاي ارسال منطقي نيست. يکي ديگر از دلايل رها کردن سبد خريد اين است که فرايند خريد براي خريدار پيچيده است. کند بودن سرعت سايت در صفحه تسويه حساب مشکل ديگري است که ميتواند منجر به رها کردن سبد خريد شود. پس بايد فرايند را ساده کرد و سرعت را بهبود داد و گزينههاي ارسال را افزايش داد تا خريدار سبد خريد را رها نکند.
يکي از موثرترين راهکارهاي برگرداندن افراد به سبد خريد اين است که براي آنها ايميلهايي ارسال کنيد و ترغيبشان کنيد تا خريد خود را ادامه دهند. بر اساس بررسيهاي انجام شده، نزديک به نيمي از ايميلهاي يادآوري سبد خريد، توسط افراد باز ميشوند و حدود يک سوم به فروش ختم ميشود.
ليست علاقهمنديها براي کاربران ميتواند به فروش شما کمک کند. چرا که متوجه خواهيد شد کاربران شما به چه محصولاتي علاقهمند هستند. با داشتن اين اطلاعات طلايي ميتوانيد براي آنها ايميلهايي ارسال کنيد و پيشنهادهاي شگفتانگيزي بدهيد و اين ليست طلايي علاقهمنديها را به خريد تبديل کنيد.
هيچ چيزي بهتر از اين نيست که خريدار محصولي را ببيند که افراد ديگر، از خريد آن رضايت کامل دارند و نظرات مثبتي را برايش ثبت کردهاند. ثبت تجربه خوب خريداران قبلي براي محصول، باعث ميشود که اطمينان براي خريدار جديد ايجاد شود. احتمال خريد محصولي که مورد تاييد خريداران قبلي بوده 54 درصد بيشتر از ديگر محصولات است. دو روش ساده وجود دارد که کاربران تجربه و نظر خود را راجب محصول خريداري شده بدهند:
امروزه کاربران ترجيح ميدهند کارهاي آنلاين خود را با موبايل انجام دهند. اين رفتار در خريدهاي آنلاين نيز صدق ميکند؛ بنابراين سايت شما بايد طوري طراحي شده باشد که نمايش مناسب و درستي در گوشيهاي تلفن همراه داشته باشد. طبق گزارش Adweek، گوگل به اين نتيجه رسيده است که 73 درصد از کاربران وقتي سايتي را ميبينند که نمايش خوبي در صفحه نمايش موبايلشان ندارد، آن را ترک ميکنند.
دکمهها، لينکها و چيزهايي که اهميت بالايي دارند را طوري قرار دهيد که به راحتي قابل رويت باشند؛ مثلا دکمه «افزودن به سبد خريد» در صفحه محصول بهتر است بهصورت چسبان در حالت موبايل باشد تا وقتي خريدار صفحه سايت را به بالا و پايين ميبرد، دکمه «افزودن به سبد خريد» هميشه برايش در دسترس باشد. اين نکته براي دکمه سبد خريد هم صدق ميکند که بايد طوري باشد که هميشه در دسترس خريداران باشد.
هدفگيري مجدد يکي از نکات اساسي موفقيت براي هر سايت فروشگاهي است. از هوش مصنوعي کمک بگيريد و رفتار خريداران را ثبت و بررسي کنيد. سپس محصولات و خدمات خود را به مشتريان خود نمايش دهيد. کاربران شما با مراجعه به سايت، از بودن اين خدمات آگاه ميشوند و خيلي سريع به صفحه محصولاتي که موردعلاقهشان بوده ميروند يا محصولي را که فراموش کرده بودند را بازبيني ميکنند.
بخشها و فيلدهاي پيچيده و اضافي را از صفحه پرداخت حذف کنيد و اين بخش را به سادهترين شکل ممکن طراحي کنيد؛ چرا که طراحي نامناسب براي اين صفحه، منجر به رها کردن صفحه پرداخت ميشود. صفحه پرداخت بهتر است چند مرحلهاي نباشد و همه کارها در يک صفحه انجام شود. اگر يک صفحه بودنش امکانپذير نيست و بايد بيشتر از يک صفحه باشد، حتما صفحات قبل از پرداخت را سادهتر طراحي کنيد. يکي ديگر از نکاتي که در صفحه پرداخت بايد رعايت کنيد قرار دادن نوار پيشرفت کار است که بسيار ميتواند روند کار را بهبود دهد.
با توجه به استفاده زياد کاربران از شبکههاي اجتماعي، محصولات خود را در اين شبکهها قرار دهيد و امکان مشاهده محصولات خود را در شبکههايي مانند اينستاگرام، تلگرام، فيسبوک فراهم کنيد و اجازه دهيد تا کاربران خارج از سايت هم بتوانند اقدام به خريد کنند.
با اجراي اين 13 استراتژي ديجيتال مارکتينگ ميتوانيد فروش و محبوبيت سايتتان را افزايش دهيد.
درباره این سایت