تبليغاتي طراحي کرده‌ايد و اکنون مي‌خواهيد منتشر کنيد. شايد بهتر باشد قبل از اين کار به 9 مورد تبليغ نويسي زير توجه کنيد و تبليغ خود را جذاب‌تر کنيد. هر چه تبليغات جذاب‌تري بسازيد، احتمال موفقيت آن بيشتر مي‌شود.


 


1. آزمايش «خب که چي؟»


وقتي متن تبليغ خود را نوشتيد، آن‌ را بخوانيد و ببينيد آيا از آزمايش «خب که چي» سربلند بيرون مي‌آيد؟ اگر بعد از خواندن تبليغ، فکر کرديد که مخاطب هدف با جمله «خب که چي» به آن پاسخ مي‌دهد، بازنويسي را آن‌قدر ادامه دهيد تا پاسخ مخاطبان چيزي شبيه اين باشد: «اين دقيقا همان چيزي است که دنبالش بودم. چطور مي‌توانم آن را به‌دست آورم؟» وقتي متن تبليغ را نقد مي‌کنيد، بايد بعد از خواندن هر جمله از خود بپرسيد: «خب که چي؟» اين تکنيکي است که مي‌تواند در تغيير و قوي‌تر کردن متن تبليغاتي به شما کمک کند.
مثلا فرض کنيد در متن تبليغ نوشته‌ايد که «ما بزرگ‌ترين توزيع‌کننده ماهي در ايران هستيم». مخاطب مي‌تواند از خود بپرسد: خب که چي؟ ولي اگر بنويسيد ماهي‌هايي عرضه مي‌کنيم که کلسترول ندارد و براي افرادي که مشکل کلسترول دارند مفيد است، مشتري شايد بگويد اين دقيقا همان چيزي است که مي‌خواستم.


 


2. استفاده از محرک‌هاي کليدي


تبليغ شما بايد شامل يکي از محرک‌هاي کليدي تبليغ باشد که عبارت‌اند از: دوري از ترس و درد، کسب لذت و آسايش. اگر تبليغ شما يک يا چند مورد از آن‌ها را ندارد، فروش فوق‌العاده‌اي ايجاد نخواهد کرد. شرکت اپل سال‌ها به‌جاي تمرکز بر مشخصات فني گوشي آيفون بر جايگاه و منزلتي تاکيد کرده که با داشتن اين گوشي کسب مي‌‌کنيد؛ در واقع در تبليغات خود به محرک کسب لذت تمرکز کرده است. تبليغات خود را بازبيني کنيد و از خود بپرسيد: «محصول يا خدمت من در نهايت با کسب چه لذت و آرامشي مي‌شود؟» يا «باعث دوري از چه درد يا ترسي مي‌شود». اگر جواب اين سوالات را در تبليغ منعکس کنيد، تبليغ شما بسيار جذاب‌تر شده است.


 


3. توجيه مناسب بودن قيمت


بايد نشان دهيد که قيمت محصول شما در مقايسه با ارزش حاصل از آن قطره‌اي در دريا است. البته بايد کيفيت محصول شما در حدي باشد که ارزش زيادي داشته باشد. محصولي توليد کنيد که بتوانيد قيمت آن را تا 10 برابر قيمت اصلي افزايش دهيد. اگر محصولي توليد کنيد که تا اين حد ارزنده‌تر از قيمت خود باشد، فروش تعداد زيادي از آن، بسيار ساده‌تر مي‌شود.
خيلي‌ها محصولاتي عالي مي‌فروشند؛ ولي به‌ دليل کمبود اطلاعات، از تمام مزاياي محصول خود آگاه نيستند و در تبليغ خود اين موضوع را منعکس نمي‌کنند.


 


4. شناخت دقيق مخاطبان


بازار هدف خود و ترس‌ها، نيازها،‌ نگراني‌ها، باورها، رفتارها و علايق آن‌ها را بشناسيد. کريستين بوک مي‌گويد: «روش من براي متقاعد کردن گروه هدف، تماس با آن‌ها و دعوت يک يا دو نفر از گروه براي شام و صحبت جدي‌تر است. همچنين با 15 تا 40 نفر از آن‌ها تماس تلفني مي‌گيرم تا نظرات زيادي به‌ دست آورم. به جلسات و نمايشگاه‌هايي مي‌روم تا آن‌ها را پيدا کرده و با کليات شخصيت آن‌ها آشنا شوم. در حالت ايده‌ال، تعدادي از آن‌ها را سال‌ها در زندگي خصوصي‌شان همراهي مي‌کنم. به اين ترتيب، انگيزه‌هاي کليدي واقعي آن‌ها را مي‌شناسم.


 


5. نوشتن به زبان خودماني


از سبکي محاوره‌اي و طبيعي استفاده کنيد. همان‌طور که مي‌گوييد، بنويسيد. از زباني استفاده کنيد که درک آن ساده و راحت است. به همان زباني بنويسيد که مشتريان‌تان صحبت مي‌کنند. از نوشتن متون خشک و رسمي اداري يا استعارات بي‌مورد بپرهيزيد. بسياري از تبليغات ايراني شامل جملاتي هستند که از ديد مخاطب دوستانه و خودماني نيستند؛ مثلا: «شرکت … با پيمودن گام‌هاي ترقي در عرصه صنعت و رسيدن به افق خودکفايي، مفتخر است…». چنين جملاتي از جذابيت تبليغ مي‌کاهد.


 


6. شناسايي فرصت‌ها


توجهي دقيق به رويدادها و اتفاقات در اخبار داشته باشيد که مي‌توان از آن‌ها استفاده کرد. موضوعي مناسب را انتخاب کنيد و در برقراري ارتباط مفيد با مشتريان فعلي، تبليغ کردن براي مشتريان جديد و جستجوي شهرت در رسانه‌ها از آن استفاده کنيد. موضوعي که بازار هدف درباره آن صحبت مي‌کند حتما جذابيت دارد و مي‌تواند باعث جذابيت تبليغ شما شود.


 


7. آغاز تبليغ با بهترين نقطه‌قوت


وقتي نوشته‌هاي خود و به‌خصوص نوشته‌هاي ديگران را مي‌خوانم، مي‌بينم که ارزشمندترين مورد را براي آخر کار گذاشته‌اند. بهتر است آن‌ را به جايگاه اول منتقل کنيم. جذابيت اول تبليغ بسيار مهم است و باعث مي‌شود به ادامه تبليغ توجه شود.


 


8. ايجاد اعتماد بيشتر در خواننده


حتما مي‌دانيد که يکي از کليدهاي قانع کردن مردم، ايجاد اعتماد در آن‌ها است. اگر اين کار را به‌ خوبي انجام دهيد، حداقل، شانسي براي درگير کردن و قانع کردن خواننده داريد؛ با اين وجود، اگر اين کار را به‌ خوبي انجام ندهيد، هيچ‌کدام از تکنيک‌هاي تجملي تبليغ نويسي شما را نجات نمي‌دهد. با تبليغاتي واقع‌بينانه و دور از اغراق و بزرگ‌نمايي، اعتماد بيشتري جلب مي‌کنيد. لازم نيست خودتان و محصولتان را بيش از حد بزرگ کنيد. چنين کاري حتي اگر باعث افزايش فروش شود، پس از خريد در خريدار حس ياس و نااميدي ايجاد مي‌شود.


 


9. استفاده از واژه‌هاي تصويري


تا مي‌توانيد در تبليغات خود از واژه‌هاي تصويري استفاده کنيد. «ارائه خدمات IT» به هيچ وجه تصويري نيست. «نصب دوربين مداربسته» تصويري‌تر است. به‌جاي اينکه در تبليغ خود بنويسيد محصولتان باکيفيت است، دقيقا و تصويري توضيح دهيد منظورتان از کيفيت چيست. هر چه مخاطب با خواندن تبليغ شما در ذهنش تصاوير بيشتري ببيند، تبليغ شما جذاب‌تر است.


 


نويسنده: ژان بقوسيان


مرجع: سايت modiresabz.com


*************************************************************************************


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Lloyd فروش سگ پامرانین پرشین بوش معرفی برندها و شرکت های معتبر طراحی سایت شخصی بوسه خواهم Christina مرکز بازاریابان